Hur gick det till när Sommelierernas Dag såg dagens ljus? En som vet är Petrus Wistedt, mångårig profil i Västra Sektionen och en av dem som varit med på hela resan.

Vilka var drivande när det begav sig, Petrus?

– Det var under våren 1999 som tanken väcktes. Västra sektionen av Sommelierföreningen hade funnits i knappt tio år och vi behövde något att samlas kring. Björn Persson och Martin Jörgensen var två av eldsjälarna. En då helt nybliven medlem deltog också med stor entusiasm, Fredrik Grönvall, vår nuvarande ordförande.

Vad var syftet och var höll ni till de första åren?

– Vi var på hotellet som idag heter Radisson Blue Scandinavia de tre första åren och syftet var att sätta Göteborg på kartan i vin-Sverige. Allting hände i Stockholm, vi ville locka importörer och vinmakare till Göteborg. Det var dels för att ge oss själva möjlighet att ta del av utbudet på svenska marknaden, dels att arbeta för ökad kunskap bland främst våra medlemmar och främja dryckeskultur i allmänhet samt locka fler medlemmar till föreningen.

Du har ju ansvarat för åtskilliga seminarieprogram – som även varit öppna för allmänheten. Har Sommelierernas Dag även en folkbildningsambition..? 

– Ja, absolut! Seminarierna kom till som en reaktion på en efterfrågan från dryckesintresserad allmänhet. Sommelierernas Dag är en branschmässa, enbart folk med dryck som yrke eller medlemmar i Sommelierföreningen får gå. Många medlemmar i Munskänkarna och liknande, hörde av sig och ville få möjlighet att besöka mässan. Då detta enligt alkohollagen inte är möjligt utan betydande förändringar i konceptet, och vi dessutom vill hålla mässan för enbart bransch, valde vi stället att bjuda in dryckesintresserad allmänhet till en utbildningsdag. Huvudsyftet med seminariedagen är att främja god dryckeskultur.

Om du ser tillbaka på de två decennierna, vad minns du med störst entusiasm eller stolthet?

– När vi första gången samarbetade med Wines of South Africa. Det var första gången vi hade en riktig huvudsponsor och jag tycker själv att vi gav varandra mycket i det samarbetet, precis som ett bra sponsorskap ska fungera.

Jag minns också med stor glädje och stolthet när vi bestämde oss för att dela ut vårt hederspris och då kunde hylla allas vår mentor Mats Hoff.

Och Ulf Wagners vertikalprovning av Mouton Rotschild – 10 årgångar från 1970 till 2006 tillhör också juvelerna i mina minnen!

Hur ser du på hur evenemanget har utvecklats? 

– Det har ju vuxit enormt och det är väldigt kul att känna att vi når ut till allt fler.

En viktig milstolpe var första gången vi kunde använda överskottet till en utbildningsresa för våra medlemmar – som arbetar helt ideellt. Det var 2009 och första resmålet var Barcelona med omgivande vindistrikt Penedés, Priorat och Montsant.

Vad är Sommeliererenas Dags styrka och betydelse idag? 

– Det är Nordens största branschmässa för alkoholdrycker. Vi har de senaste åren strävat efter att bredda oss och även ta med alkoholfria drycker, men det är fortfarande en tydlig inriktning på måltidsdrycker för vuxna. Jag tycker faktiskt att Sommelierernas Dag har samma betydelse idag som då vi startade för tio år sedan: Att vara en mötesplats för branschen och ett forum för att främja god dryckeskultur. Allt i överensstämmelse med tredje punkten i Svenska Sommelierföreningens portalparagraf:

”Att främja utbildning, sprida information och kunskap om kvalitetsdrycker, dess tradition och kultur.”

Hur hoppas du att Sommelierernas Dag har utvecklats om ytterligare två decennier?

– Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det. Ungefär som idag tror jag. Ett mål jag har och gärna skulle se förverkligat är en större bredd på mässans innehåll. Mer andra drycker än vin, mer sprit, öl och cider, mer kaffe och te, mer alkoholfria alternativ. Men detta hoppas jag inte ska behöva ta tjugo år innan vi kan förverkliga!